Je vaše dítě zralé na školu?

Zápis do první třídy se blíží. Někteří rodiče přemýšlí o tom, zda je jejich dítě na školu zralé, někteří rodiče automaticky počítají s tím, že jejich dítě po dosažení 6. roku do školy nastoupí, proč by ne, nějak to zvládne…Pojďme se společně zamyslet nad tím, proč „nějak to zvládne“ nestačí…

Nástup do první třídy je velmi významným mezníkem v životě dítěte i rodiny. Přirovnává se k nástupu do nového zaměstnání: nové a neznámé prostředí, noví lidé – mnoho nových lidí, nová očekávání od dítěte a nároky na něj (delší soustředění, klidné sezení, více povinností a informací), nová pravidla, zvykání si na změny v režimu dne a struktuře času. To vše má vliv na psychický i fyzický stav dítěte (emoce, únava atd.). To je hodně na dospělého, natož pak na malé a navíc „nezralé“ dítě.

Při posuzování školní zralosti se zkoumá několik oblastí a každá z nich je velmi důležitá:

1. Tělesný vývoj a zdravotní stav

Tato oblast je v kompetenci především pediatra. Kromě toho, že by měl věnovat pozornost oblasti řeči (při pětileté prohlídce může doporučit návštěvu logopeda či jiného odborného pracoviště), důležité je také posouzení časté nemocnosti. Pokud je dítě v první třídě často nemocné, může mít problémy s doháněním látky a zároveň také například s navázáním kamarádských vztahů se spolužáky.

2. Poznávací funkce

K tomu, aby se dítě naučilo číst, psát a počítat, potřebuje dozrálé kognitivní funkce. Tyto funkce dozrávají u každého dítěte různě – u některých dětí dříve, u některých déle. Může se stát, že je u dítěte nezralá „jen“ jedna významná oblast, ale při učení by dítěti zásadně chyběla. Při posuzování zralosti dítěte je důležité zaměřit se na:

  • grafomotoriku a vizuomotoriku = přenos viděného do písemné podoby (schopnosti potřebné ke správnému osvojení psaní),
  • řeč (zda dítě dokáže pochopit instrukce, zda rozumí výkladu, dokáže komunikovat s ostatními),
  • sluchové vnímání (důležité pro výuku psaní, zda dítě dokáže správně rozlišit jednotlivé hlásky a následně je správně zapsat, zda pozná 1. hlásku, zda slyší ve slově samohlásky),
  • zrakové vnímání (důležité pro výuku čtení, zda dítě dokáže rozlišit jemné rozdíly mezi obrázky, posléze i písmeny),
  • vnímání prostoru a času (pravolevá orientace, orientace v čase…),
  • početní dovednosti (porovnávání objektů podle velikosti, tvarů. 

3. Práceschopnost

S přibývajícím věkem stoupá přirozená touha dětí o řízené činnosti, o činnosti, ve kterých se naučí či dozví něco nového. U těchto úkolů je důležité, aby děti udržely pozornost zaměřenou na dané téma, aby se dokázaly soustředit a práci dokončit – čas, který by mělo dítě zvládnout udržet pozornost, se navyšuje postupně s blížícím se nástupem do první třídy. Důležitá je i určitá míra samostatnosti dítěte.

4. Emocionální a sociální zralost

V této oblasti se posuzuje schopnost dítěte navazovat vztahy – jak s vrstevníky, tak s dospělými a dále, zda je dítě stále ještě „moc hravé“, tedy nemá zájem o řízenou činnost, o poznávání nových věcí prostřednictvím učení, nebo je zralé na vstup do školy. Posuzuje se také schopnost odloučení od rodičů, aby pobyt ve škole, bez rodičů, nebyl pro dítě stres. Něco jiného je, když dítě potřebuje jen trpělivý přístup a ponechání času, aby se „rozkoukalo“ a po chvíli spolupracuje i s dalšími dospělými a dětmi.

 

Shrnutí: Některé děti, i přesto, že dosáhly věkové hranice pro nástup do školy – tedy 6 let, potřebují ještě čas na to, aby v některé oblasti/některých oblastech ještě dozrály. Není to žádná ostuda, je to v pořádku, nejsme všichni stejní. Dítě, ačkoli nezralé, do školy nastoupit může, ale je zde riziko, že ho učení bude stát mnohem více úsilí (bude to stát více úsilí i rodiče a paní učitelku), nemluvě o tom, že nezralost je u dítěte často vidět další následující roky ve škole. Tyto děti mohou být po krátké době po nástupu do školy frustrované, neboť jejich velké úsilí nemusí být dostačující. První roky života ve škole mají ale děti především motivovat k učení a pobyt ve škole jim dělat radost. Proto je důležité zamyslet se nad zralostí dítěte ještě před nástupem do školy, než ji řešit až po jeho nástupu.